Yaz Stajı-Beklentilerim, önyargılarım ve ilk gün

Herkese merhaba! Birinci sınıfı bitirdiğimi ve bu sene ikinci sınıf olacağımı geçen yazımda yazmıştım. Bu yüzden bu yaz bir haftalığına ASM(Aile Sağlığı Merkezi)’lerde staj yapmam gerekiyordu. Aslında stajdan çok gözlem yapmak diyebiliriz. Çünkü bizden beklenen ASM’lerdeki işleyişi ve hekim-hasta arasındaki diyaloğu ve ilişkiyi gözlemlememizdi. Bu stajı ilk duyduğumda “Ama biz daha bir şey bilmiyoruz ki!” diye tepki vermiştim. Çünkü ilk sene gördüğümüz teorik bilginin orada yeterli olmayacağını ve bomboş bir hafta geçireceğimi düşünüyordum. Yaz stajı tarihlerimizi çok önceden bildirmemizi istedikleri için kesin olmayan bir tarih yazdık. Staj tarihi ve evraklar için aile hekimiyle konuşmaya gittiğimdeyse beni yanıltmadı ve o da gözlem amaçlı bir staj olacağını ve kaygılanmamam gerektiğini söyledi. Ama yine de staj yapmak için yeterli deneyime sahip olmadığımı düşündüğüm için bu uygulamayı çok eleştirdim. Özellikle de hekimin”Biz bu stajı 5.sınıfta yapmıştık. Sizde neden bu kadar erken?” demesiyle önyargılarım daha da arttı. Daha fazla uzatmadan yazayım: Bu önyargılarımın ve eleştirilerimin gereksiz olduğunu gördüm. Çünkü staja başladığım ilk gün ASM’deki herkes bana çok sıcak davrandı ve sanki ilk günüm değilmiş gibi hissettim. Birinci sınıfta teorik bilgiye gömüldükten sonra (özellikle de bütün sene hastanenin içinden geçip hastanede hiçbir şey yapamazken) bu yaz stajı ve beyaz önlük  doktor olacağımı  hissettirdi. Doktorun da desteğiyle bütün önyargılarım bir anda silindi. Hatta keşke bir haftadan daha uzun süre burada kalsam, daha çok şeyi görebilsem diye düşündüm.
İlk günümün sabah saatlerinde kan alımı, pansuman gibi müdahale odasındaki işlemleri izledim. Daha sonra aile hekiminin odasına geçip gelen hastalarla hekimin diyaloğunu ve hastaların hangi sebeplerle geldiklerini gözlemledim. Bölgenin yapısı gereği (genelde yaşlı kesim) gelen hastalar ilaç yazdırmak ya da yeniletmek için geliyorlar. Bunun dışında ilk gün gelen 8 ve 15 günlük iki bebek resmen günün en güzel zamanlarıydı. Zaten her zaman bebekler mucize gibidirler. İlk gün gelen bebekler de anne-babaların gözününde de bizim gözümüzde de birer mucizeydi. Hekim kontrollerini yaptı, annelerin şikayetlerini dinledi ve bu küçük mucizeleri biraz sevdikten sonra evlerine gönderdi. Böyle güzel şeylerin yanında kanser, lösemi gibi teşhisi konmuş ağır hastalar da geliyor. Tabi kontrol amaçlı değil aşıları, ilaçları için geliyorlar. Özellikle küçük yaşta bu hastalıkla baş etmek zorunda olanlara üzülmemek mümkün değil. 20-25 yıllık hekimler bile hala bu hastalardan etkileniyor ve duygusallaşıyor.

Daha fazla uzatmadan staj öncesi önyargılarımın daha ilk günden yok olduğunu söyleyebilirim. ASM’lerde staj yapmak bence insanları gözlemlemek için en doğru yer. İyisiyle kötüsüyle, doğrusuyla yanlışıyla birçok olaya tanık oluyorsunuz ve hekim olma yolunda en büyük adımlardan birini atıyorsunuz. Benim ilk gün izlenimlerim böyleydi en azından. Sonrasına bakıp göreceğiz. Stajımın devamıyla ilgili izlenimlerim bir sonraki yazımda olacak. Şimdilik kendinize iyi bakın, görüşürüz!
Yaz Stajı-Beklentilerim, önyargılarım ve ilk gün Yaz Stajı-Beklentilerim, önyargılarım ve ilk gün Reviewed by Ömer İrez on Ağustos 02, 2017 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.